Akupunktura: Co to jest, jak działa i kiedy ją stosować

Informacje ogólne o akupunkturze

Akupunktura to technika tradycyjnej medycyny chińskiej (TCM), która polega na wprowadzaniu cienkich igieł w skórę w określonych punktach ciała. Metoda jest najczęściej stosowana w leczeniu bólu, ale może być także wykorzystywana w leczeniu innych dolegliwości, takich jak nudności, bóle głowy i niepokój.

Akupunktura jest uważana za bezpieczną, jeśli jest wykonywana przez wykwalifikowanego akupunkturzystę, natomiast nie jest zalecana dla kobiet w ciąży, osób z zaburzeniami krwawienia oraz ludzi przyjmujących leki rozrzedzające krew.

Akupunktura jest stosowana od ponad 3000 lat i jest jedną z najstarszych form medycyny na świecie. Najczęściej stosuje się ją w leczeniu bólu, ale może być również wykorzystywana do wiele innych schorzeń. Uważana za bezpieczną i skuteczną, co czyni ją popularną metodą leczenia alternatywnego lub uzupełniającego w stosunku do medycyny zachodniej.

Akupunktura igły

Historia Akupunktury

Uważa się, że akupunktura powstała w Chinach, choć istnieją pewne przesłanki wskazujące na to, że mogła ona wywodzić się z innych części Azji. Ta metoda leczenia była stosowana w wielu różnych kulturach w różnych schorzeniach. Akupunktura to forma medycyny alternatywnej, która opiera się na przekonaniu, że istnieją ścieżki energetyczne w ciele człowieka.

Historia Akupunktury

Akupunktura i meridiany

Akupunktura opiera się na koncepcji meridianów. Meridiany to ścieżki, które biegną przez całe ciało i są odpowiedzialne za przepływ energii lub qi (chi). Uważa się, że akupunktura przywraca równowagę w organizmie poprzez stymulowanie tych meridianów. Nie ma dowodów naukowych potwierdzających istnienie meridianów, ale teoria ta ma kluczowe znaczenie dla terapii igłami.

Akupunktura – mapa punktów.

Punkty akupunkturowe są rozmieszczone wzdłuż meridianów. Na ciele człowieka znajduje się ponad 400 punktów akupunkturowych, a każdy z nich pełni określoną funkcję. W te punkty wkłuwa się igły w celu stymulowania przepływu energii i wspomagania leczenia.

Igły do akupunktury to cienkie, solidne, metalowe igły, które wprowadza się do skóry w określonych punktach, jednakże nie są takie same jak igły podskórne. Przeważnie igły do akupunktury są jednorazowe.

Mapa punktów akupunkturowych. Meridiany

Wskazania do stosowania akupunktury:

Akupunktura jest najczęściej stosowana w leczeniu bólu, ale może być również wykorzystywana w leczeniu innych dolegliwości, takich jak:

• migrena,
  • bóle głowy,
  • nudności,
  • bóle o nieznanym pochodzeniu,
  • alergia,
  • choroby układu nerwowego,
  • depresja i stany lękowe,
  • problemy degeneracyjne organów i choroby narządów wewnętrznych,
  • kamica nerkowa,
  • stany po udarach i zawałach,
  • choroby układu krwionośnego i serca,
  • choroby narządów ruchu i problemy z kręgosłupem,
  • rwa kulszowa, zapalenie nerwu trójdzielnego i korzonki,
  • choroby zwyrodnieniowe stawów,
  • choroby nosa, gardła, zatok i uszu,
  • niepłodność.

Yin-Yang Medycyna Chinska Akupunktura

Przeciwwskazania do stosowania akupunktury:

• hemofilia,
  • elektrostymulacja u ludzi z wszczepionym rozrusznikiem serca,
  • ciąża,
  • wiek niemowlęcy,
  • znaczne wyniszczenie organizmu,
  • zespół ostrego brzucha,
  • choroby układu oddechowego i krążenia w okresie dekompensacji,
  • czynna gruźlica, sarkoidoza,
  • inne.

Jak działa akupunktura?

Akupunktura opiera się na teorii, że energia przepływa przez ciało ścieżkami zwanymi meridianami. Uważa się, że pomaga przywrócić równowagę i poprawić przepływ energii w organizmie oraz stymuluje układ nerwowy i uwalnia do organizmu substancje chemiczne, które mogą pomóc w uśmierzeniu bólu. Uważa się również, że akupunktura pomaga organizmowi w samoleczeniu.

Meridiany Akupunktura

Czy zabieg jest bolesny?

Akupunktura zazwyczaj nie jest bolesna, ale niektórzy mogą odczuwać lekkie wrażenia mrowienia, przechodzenia prądu podczas wprowadzania igły. Większość ludzi jednak nie czuje igły, gdy jest ona wprowadzana. Igły są bardzo cienkie i zwykle wkłuwane w skórę na kilka sekund do kilku minut. Akupunktura jest zwykle dobrze tolerowana przez większość osób.

Czy akupunktura jest bezpieczna?

Akupunktura jest uważana za bezpieczną metodę leczenia, jeśli jest wykonywana przez przeszkolonego i wykwalifikowanego akupunkturzystę. Wbijanie igieł może powodować niewielkie skutki uboczne, takie jak siniaki lub krwawienie w miejscu wkłucia igły. Akupunktura może także powodować zawroty głowy, mdłości lub światłowstręt. Terapia igłami nie powinna być stosowana u kobiet w ciąży i ludzi cierpiących na zaburzenia krwawienia lub przyjmujących leki rozrzedzające krew oraz nie powinna być stosowana u ludzi z rozrusznikiem serca lub innymi implantami elektrycznymi.

Badania naukowe wykazały, że akupunktura jest skuteczna w leczeniu wielu różnych schorzeń.

Akupunktura bezpieczeństwo Medycyna Chińska

Badania naukowe a akupunktura

Akupunktura jest jedną z najlepiej zbadanych form medycyny alternatywnej. Terapia igłami była przedmiotem wielu badań naukowych, które wykazały, że akupunktura jest skuteczną metodą leczenia różnych schorzeń.

Do niedawna naukowcy nie potrafili wyjaśnić, dlaczego akupunktura jest pomocna dla tak wielu osób, zwłaszcza tych, które cierpią z powodu bólu. Neurofizjolog A.K. Podsibyakin przyjrzał się akupunkturze bardziej bezpośrednio w 1952 roku i podczas swoich badań odkrył punkty w tkance podskórnej, które charakteryzowały się większym zużyciem tlenu, większą tkliwością, wyższą temperaturą.

W 1958 r. fizjolodzy J.E.H. Niboyet i A. Mery odkryli istnienie podobnych punktów, a w 1980 r. zespół badaczy N.I. Verzbickaya, A.A. Kromina, L.A. Vsevolzskiego odkrył istnienie całej sieci połączonych struktur, które wykazywały funkcje biologiczne. Stwierdzono, że punkty te są zlokalizowane w komórkach tkanki łącznej, które zidentyfikowano dzięki dużej liczbie białych krwinek, komórek tłuszczowych i tucznych, fibroblastów i histiocyny. Punkty te charakteryzowały się również znaczną liczbą nerwów i naczyń krwionośnych.

Podobne badania przeprowadzili chińscy naukowcy, którzy odkryli powiązania między określonymi punktami akupunktury a różnymi organami wewnętrznymi. Udało im się ustalić punkt reakcji odpowiedzialny za zwiększenie perystaltyki jelit i wydzielania soku żołądkowego, a także punkt kontrolujący spowolnienie rytmu serca. Bardziej dogłębne badania wykazały istnienie bioaktywnych punktów wzdłuż linii 12 kanałów – meridianów, w których koncentruje się energia bioelektryczna.

W wyniku tych starań akupunkturę uznano za obiecującą i naukowo skuteczną metodę leczenia. Akupunktura działa poprzez zmianę układu nerwowego, który jest połączony ze wszystkimi narządami w organizmie człowieka i może być stymulowany w celu regulowania funkcji narządów wewnętrznych. Ponadto wykazano, że akupunktura ma działanie przeciwbólowe, zwłaszcza w przypadku terapii bólu pleców.

Badania Naukowe Akupunktura

Akupunktura w in vitro. Metoda na płodność

Akupunktura jest stosowana jako terapia wspomagająca w IVF od ponad trzech dekad. Najczęściej stosuje się ją w fazie folikularnej i lutealnej cyklu IVF. Zabieg może poprawić odpowiedź jajników, jakość zarodków, receptywność macicy i wskaźnik implantacji. Może także zmniejszyć poziom stresu, co może mieć pozytywny wpływ na powodzenie zapłodnienia in vitro.

Istnieje wiele badań naukowych popierających stosowanie akupunktury podczas zapłodnienia in vitro. Wykazano, że akupunktura poprawia odpowiedź jajników, jakość zarodków, receptywność macicy i wskaźnik implantacji. Terapia igłami może także zmniejszać poziom stresu, co może mieć pozytywny wpływ na proces zapłodnienia in vitro.